Openhartige en spraakmakende biografie van Robert Moszkowicz
Hij is een Moszkowicz; en misschien wel de meest briljante van allemaal. Robert Moszkowicz bouwde meerdere goedlopende advocatenpraktijken op en wordt geroemd om zijn juridische kennis. Toch kent zijn leven ook diepe dalen. In De straatvechter vertelt hij zijn verhaal. Over het faillissement van zijn kantoor, zijn vier echtgenotes en dertien kinderen (waarvan er vier zijn overleden) en zijn strijd tegen een heroïneverslaving.
Uiteraard komt ook het roemruchte juristengeslacht Moszkowicz aan bod. Voor het eerst krijgen we een blik achter de schermen van deze disfunctionele familie. Denk aan de trucjes die zijn broer Bram heeft uitgehaald, de boter op het hoofd van de Orde van Advocaten en alle manieren waarop Moszkowicz’ vakgenoten hun inkomsten kunstmatig vergroten met medeweten van de rechtbanken. De straatvechter zal voor de nodige opschudding zorgen in de juridische wereld – om over de familie Moszkowicz maar te zwijgen.
In Het Java van Bloem vindt de lezer niet alleen sterke, oorspronkelijke verhalen, maar ook uiterst praktische adviezen voor wie de rijke cultuur van het belangrijkste eiland van Indonesië wil leren kennen. Familierecepten, een keur aan schitterende foto s en de persoonlijke invalshoek van de auteurs maken dit boek tot een feestelijke zoektocht en een onorthodoxe gids.
Na ABN Amro werd in 2013 SNS Reaal genationaliseerd. Kosten voor de belastingbetaler: 3,7 miljard euro. Oorzaak: de crisis. Maar is dat het echte verhaal?
In Giftig krediet reconstrueren NRC-journalisten Tom Kreling en Esther Rosenberg nauwgezet hoe de voormalige spaarbank na een succesvolle beursgang verdwaald raakt in de wereld van het vastgoed. Een wereld waar de bank geen verstand van heeft. Onder toeziend oog van bankiers, bestuurders en commissarissen krijgen verschillende klanten honderden miljoenen voor hun megalomane plannen. Geld dat de bank na het uitbreken van de crisis niet meer terug zal zien. Een even meeslepend als schokkend relaas over ambitieuze bankiers die grote risico’s nemen en langzaam de controle over het bedrijf kwijtraken.
Zij & Hij leren elkaar kennen tijdens hun studententijd. Pas twintig jaar later, als ze beiden een gezin hebben, ontmoeten ze elkaar weer. Het zijn de jaren zeventig, en ze beginnen een verhouding zonder verwachtingen of verplichtingen.
Hoewel zij zich ziet als vooruitstrevende vrouw, heeft ze er na haar scheiding toch moeite mee dat hij maar zo n klein deel uitmaakt van haar leven. Ze stelt plagerig voor een contract te sluiten: in ruil voor een eigen woning en een inkomen biedt zij hem maîtressediensten aan. Tot haar verbazing stemt hij in.
Zij neemt hun gesprekken op met een kleine cassetterecorder: in bed, aan de telefoon en in restaurants. Het maîtressecontract is gebaseerd op die tapes. Zij en hij zijn inmiddels bejaard, maar leven nog altijd volgens de regels van hun onorthodoxe contract.
Dit openhartige document geeft stof tot nadenken over monogamie, seks, machtsverhoudingen en andere thema s die relaties kleuren.
`Oprecht verslag van een langdurige relatie buiten het huwelijk. Onthullend. New York Journal of Books
Alcoholisme en schrijven gaan vaak samen. Befaamde auteurs als F. Scott Fitzgerald, Ernest Hemingway en Tennessee Williams waren allemaal aan de drank. Hun drankzucht duikt her en der op in hun schitterende romans en verhalen. Olivia Laing is zelf afkomstig uit een familie waarin alcoholisme een belangrijke rol speelde en haar verlangen om meer te begrijpen van deze verwoestende en gecompliceerde ziekte is daar ontstaan. Ze reist van Cheevers New York, via Hemingways Key West naar het New Orleans van Williams. Laing ontkracht de mythe van de alcoholische schrijver die zijn scheppende vermogen te danken lijkt te hebben aan zijn roes en laat zien hoe hoog de prijs is die soms voor grote creativiteit moet worden betaald.
Mandela in zijn eigen woorden is een selectie van de mooiste en belangrijkste uitspraken van de man die het wereldwijde symbool werd van strijdlust, gerechtigheid, opoffering, beschaving, vergevingsgezindheid en moed. Als hij sprak, hing de wereld aan zijn lippen en zijn quotes zijn doordrenkt van zijn beeld van een ideale wereld. Aan de hand van uitspraken die Nelson Rolihlahla Mandela deed in zijn autobiografie - die hij begon te schrijven tijdens zijn detentie op Robbeneiland - en in talloze interviews en toespraken die hij na zijn vrijlating hield, ontdek je het gedachtegoed van de strijder tegen apartheid, winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede en oud-president van Zuid-Afrika. We volgen de ontwikkelingen in zijn leven en de verandering die hij in de wereld bracht van zijn jonge jeugd tot zijn laatste dagen.
Nelson Rolihlahla Mandela overleed donderdag 5 december 2013 in zijn woning in Johannesburg.
'Hij was de grootste zoon van onze natie, een vader voor ons volk. Met zijn onvermoeibare strijd voor vrijheid verdiende hij het respect van de mensen in de hele wereld. Zijn nederigheid, zijn mededogen en zijn menselijkheid leverden hem hun liefde op.' - President van Zuid-Afrika Jacob Zuma
'Een gigant voor rechtvaardigheid en een nuchtere menselijke inspiratie. Niemand deed meer in ons tijdperk voor de waarden en ambities van de Verenigde Naties. Ik zal zijn onbaatzuchtigheid en zijn diepe gevoel van een gemeenschappelijk doel nooit vergeten.' -VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon
'De wereld is beter geworden door het leven van Nelson Mandela. Hij gaat de geschiedenis in als een voorvechter van menselijke waardigheid en vrijheid, voor vrede en verzoening.' - Oud-president van de Verenigde Staten Bill Clinton
'Hij was niet alleen een groot leider, maar ook een zeer, zeer menselijke man. Een uitmuntende bruggenbouwer en verbinder. De nadruk die hij op verzoening legde, is zijn belangrijkste nalatenschap.' - Oud-president van Zuid-Afrika Frederik Willem de Klerk
'Mandela was een symbool van verzoening, van mensen bij elkaar brengen en van verdraagzaamheid. Hij was een moreel leidsman. Op de dag dat hij uit de gevangenis kwam, heb ik echt gehuild. Ik heb hem daarna nog velen malen ontmoet en wat opviel aan hem was de ongelooflijke eenvoud. Hij liet zich niet voorstaan op wat hij allemaal had gedaan.' - Oud-premier Wim Kok
'Mandela steekt met kop en schouders uit boven zijn tijdgenoten. Een kolos van onberispelijke moraliteit en integriteit, de meest bewonderde en vereerde publieke persoon ter wereld. Mandela is Zuid-Afrika's George Washington, het icoon van vrijheid en verbroedering en de onbetwiste grondlegger van het moderne, democratische Zuid-Afrika.' - Bisschop Desmond Tutu
In Eerlijk over later reconstrueert Kees Kooman op meeslepende wijze wat er achter de façade van deze slogan plaatsvond. Als geen andere verzekeraar was Aegon een hoofdrolspeler in het volksschandaal rondom de woekerpolissen. Haar bestuurders gingen zich te buiten aan enorme zelfverrijking en bonusculturen.
Kooman geeft een schokkend beeld van binnenuit, hoe de topmannen van Aegon creatief te werk gingen en de cijfers oppoetsten. Daarbij luid aangemoedigd door toezichthouders en beursanalisten. De aandeelhouder was God, de klant 'a pain in the ass'. Nog steeds bekleden de hoofdrolspelers van toen topposities en lijken ze onaantastbaar.
In december 2012 stopt Aegon haar 'eerlijk over later-' campagne.
De bank-verzekeraar moest de reclameslogan te vaak uitleggen. Er wordt gewerkt aan alternatieve campagnes om het zwaar beschadigde imago te herstellen. Najaar 2013 viert Aegon haar 30-jarig jubileum.
Op 1 februari 2013 stuurde minister Dijsselbloem de Tweede Kamer een Kamerbrief over SNS Reaal, de vierde bank van Nederland. De minister had, in nauw overleg met de De Nederlandsche Bank, SNS Reaal genationaliseerd. Met de ingreep voorkwam hij grote problemen voor de financiële stabiliteit van Nederland. Het spaargeld van klanten was veilig en de dienstverlening gewaarborgd.
Alle problemen rondom de bank leken hiermee opgelost - maar niets is minder waar, blijkt uit dit explosieve boek. In De ondergang van de SNS Bank laat Hetty van de Laar van binnenuit zien hoe een criminele organisatie binnen SNS jarenlang zijn gang kon gaan, en betrokkenen elkaar op sluwe wijze de bal toespeelden. Uiteindelijk zag ze zich gedwongen aangifte te doen bij de FIOD tegen haar toenmalige baas Buck Groenhof; een aangifte die leidde tot een grootschalig onderzoek met vele aanhoudingen.
Ontluisterend aan haar verhaal is dat het old boys network nog steeds actief blijkt en de laatste tegel nog lang niet is gelicht. Integendeel: een nieuwe doofpotaffaire is geboren.
Marco Kroon is door Koningin Beatrix gedecoreerd met de Militaire Willems-Orde, de hoogste onderscheiding van ons land. Hij droeg deze dapperheidsonderscheiding op aan Special Forces Task Group Viper, de commando-eenheid die onder zijn leiding onder extreem moeilijke en vijandige omstandigheden in Afghanistan opereerde. Het leek een heldenverhaal. Maar niet lang na zijn decoratie werd Marco Kroon verdacht van handel in wapens en drugs, in beschuldiging gesteld en tot zijn vrijspraak door de media achtervolgd.
Openhartig, zelfkritisch, rauw en dicht op de huid schrijft Marco Kroon over zijn tijd als commandant van het Special Forces peloton in Afghanistan, over de Ridderslag en zijn val van hero to zero. Van dichtbij, door zijn ogen, beleven we de spannendste en meest succesvolle militaire operaties van onze tijd. Pagina¿s vol adrenaline, de geur van zweet en kerosine, gordijnen van lood en de onvoorwaardelijke band van kameraadschap die elk gevaar doet vergeten. Maar ook: de onzekerheid, de frustraties en de gevechtsuitputting.
Voor het eerst en voor het laatst spreekt Marco Kroon zich uit.
Inclusief nooit eerder getoond beeldmateriaal.
Jung Chang, auteur van de alom geprezen en veel verkochte boeken Wilde zwanen en Mao, komt nu met De keizerin. Zij vertelt het dramatische levensverhaal van Cixi, een sterke, eigenzinnige vrouw die bijna vijftig jaar lang China zou regeren, voor en achter de schermen. Een vrouw die begon als nederige concubine, maar uiteindelijk eeuwenlange tradities en formaliteiten overboord gooide en de basis legde voor het moderne, machtige China van vandaag de dag.
Cixi werd op twaalfjarige leeftijd door Keizer Xianfeng uitverkoren tot zijn concubine. Van al zijn vrouwen was zij de enige die de keizer een mannelijke erfgenaam schonk, een jongen die in 1861 op vierjarige leeftijd keizer werd na de dood van zijn vader. Niet tevreden met de aangewezen regenten, riep Cixi de hulp in van Xianfengs weduwe en samen pleegden de twee vrouwen een briljante coup die van Cixi uiteindelijk de enige regentes zou maken. Tot haar dood in 1908 charmeerde, dreigde en manipuleerde Cixi het achtergebleven China de moderne tijd binnen en smeedde banden met de Westerse wereld die zelfs nu nog van groot belang zijn.
Volendam, roemrucht vissersdorp aan het IJsselmeer. Landelijk bekend van de palingsound, de cafébrand en het cokegebruik, in het buitenland gezien als hét symbool van Holland. Maar hoe typisch Hollands is Volendam eigenlijk? Waar liggen de wortels van het toerisme? Waar komt de palingsound vandaan? Waarom is het drugsgebruik er zo groot? En wat is volendammisering? Boudewijn Smid dompelde zich een jaar lang onder in Volendam om te zien hoe het er echt aan toegaat. Hij bezocht de kerken, de kroegen en de kermis, hij ging mee palingvissen en naar het voetbal. Maar bovenal sprak hij veel Volendammers. Smid neemt ons mee op een fascinerende reis door het kleurrijke heden en verleden van een dorp dat bij nadere beschouwing verre van typisch Hollands is. Met Enclave Volendam vertelt hij het grote verhaal van het kleine dorp.
"Grote mensen kennen hun gelijken slechts uit losse, door vaag schijnsel slecht verlichte flarden en fragmenten. Maar het kind ziet hen in zuiver licht. Alle mensen hebben voor hem dezelfde waarachtigheid als de Reus of de Schone Slaapster in het bos. Het kind leeft in een wereld van zekerheid. Saint-Exupéry verstond de kunst om aan mensen die zekerheid terug te geven." - Léon Werth, aan wie De Kleine Prins is opgedragen
Op 6 april 1943 verscheen in de Verenigde Staten de oorspronkelijke uitgave van Le Petit Prince van Antoine de Saint-Exupéry, die toen als banneling in New York woonde. Als zelfportret en testament, mystieke fabel en filosofische vertelling die de verhouding van de mens tot zijn medemens en tot de wereld verkent, geeft De Kleine Prins in wonderlijke eenvoud een samenvatting van de lange en bestendige overpeinzing van Saint-Exupéry over vriendschap, liefde, verantwoordelijkheid en de zin van het leven, in een situatie die bepaald wordt door een wereldoorlog en de wanhoop van een schrijver annex piloot die diep getroffen is door zijn isolement.
De volledige tekst van De Kleine Prins is hier aangevuld met een dossier waarin talrijke niet eerder uitgegeven documenten de wonderlijke geschiedenis weergeven van de uitgaven van het in de twintigste eeuw in de hele wereld meest gedrukte boek, en die ingaan op de vele betekenissen ervan.
Een schokkende reconstructie van het onderzoek naar de aanslag op Kennedy die verklaart waarom de moord nooit is opgelost.
Onderzoeksjournalist Philip Shenon werd enkele jaren geleden in het diepste geheim benaderd door leden van de commissie-Warren. Ze waren vijftig jaar geleden betrokken bij het onderzoek naar de moord op John F. Kennedy - nu was het tijd dat de waarheid boven tafel kwam.
Shenon sprak met tientallen betrokkenen, onder wie juristen, politici, spionnen en andere sleutelfiguren, en ontdekte dat de commissie bewust is tegengewerkt door onder andere CIA en FBI. De privacy van de Kennedy's bleek voor commissievoorzitter Earl Warren belangrijker dan de waarheid.
Met Anatomie van een aanslag legt Shenon nieuwe feiten bloot. De vraag die zich onontkoombaar opdringt: had de moord op JFK voorkomen kunnen worden?
Terwijl ik met mijn voeten wijdbeens in de stijgbeugels lig, probeer ik scherp te stellen op het gezicht van de dokter. `Ontspan je eens, zegt de Amerikaanse dokter Matlock, gynaecoloog en vaginaverbouwer. Hij kijkt in mijn kruis en is angstwekkend lang stil. Hij buigt opzij en pakt iets. Een eendenbek. `Nee, nee, roep ik. `Dan kan ik niet meer filmen. Ik vind het te vernederend om langzaam opengeschroefd te worden in het bijzijn van mijn geluidsvrouw en zijn doktersassistente.
De scène in Beperkt houdbaar waar dokter Matlock uitvoerig in de kut van Sunny Bergman kijkt en opsomt met welke cosmetische ingrepen ze een playboy-look zou krijgen, is onvergetelijk. De kijker wordt onontkoombaar aan het denken gezet. Sunny s handelsmerk is een persoonlijke en tegelijkertijd filosofisch getinte zoektocht, zonder makkelijke antwoorden maar met des te meer ongemakkelijke vragen. Een tocht van sekstantes in Oeganda naar een slettencursus in de VS, en van een botoxkliniek naar een pornobeurs. Met als hoofdvraag: waarom zijn vrouwen zo bezig met een sexy uiterlijk terwijl hun seksuele handelen een mijnenveld is? Want waar een glossy look en pornoseks moeiteloos een podium vinden, daar schreeuwen het `echte lichaam en de weerbarstige en kwetsbare kant van seks om aandacht en krijgen die niet. In dit persoonlijke en levendige boek laat Sunny zien hoe ze te werk is gegaan bij het maken van haar films en gaat ze dieper in op de thematiek.
In onze speurtocht door de wereld van de kleinste deeltjes worden vooral de laatste twintig jaar steeds meer vorderingen gemaakt. Krachten van verschillende sterkte maken in deze wereld de dienst uit. Hier gelden onverbiddelijke natuurwetten, die niet gemakkelijk te beschrijven, laat staan te begrijpen zijn, zonder een diepgaande kennis van de geavanceerde wiskunde. Toch laat deze voor velen ontoegankelijke wiskunde zich vertalen in gewoon Nederlands.
In De bouwstenen van de schepping voert Gerard 't Hooft de lezer mee op zijn ontdekkingsreizen door de wereld van het Kleine. Komt er een eind aan deze reis? Is er ten slotte een Alles Overkoepelende Theorie? Duidt alleen de gedachte aan zoiets niet op een grenzeloze zelfoverschatting, of onderschatting van de Schepping?
Prof. dr. Gerard 't Hooft is hoogleraar theoretische natuurkunde aan de Universiteit Utrecht. In 1986 ontving hij de Lorentzmedaille van de knaw voor zijn essentiële bijdragen aan de theorie van deeltjes en velden. Met Martinus Veltman ontving hij in 1999 de Nobelprijs voor natuurkunde.
'Het beste boek op dit gebied dat ik ken.'
prof. dr. a. lagendijk, folia
''t Hooft spant zich tot het uiterste in om iedereen bij de les te houden. Hij relativeert het belang van lastige details, steekt zijn eigen verbazing en verwondering niet onder stoelen of banken en richt zich zo nu en dan in ontwapenend rechtstreekse bewoordingen bemoedigend tot het publiek.'
de volkskrant
'Gerard 't Hooft neemt de moeite om in begrijpelijke taal zijn vak aan een groot publiek uit te leggen.'
natuur & techniek
Gerard ’t Hooft was te gast bij Buitenhof. Kijk hier de uitzending terug.
Enkhuizer Almanak - 419de jaargang voor het jaar 2014
Wie een gedicht of een lied wil schrijven, heeft meer nodig dan inspiratie. Of dat nu voor Sinterklaas is, voor een collega die af-scheid neemt of voor een literair tijdschrift dichten kun je leren. Maar muzikaliteit, bijvoorbeeld, hoe bereik je die? Hoe breng je emoties in een gedicht? En hoe schrijf je op een beeldende manier? Daar zijn technieken voor, die je met wat oefening in de vingers kunt krijgen. De bliksem in je pen is als een gereedschapskist waarin die middelen worden aangereikt en met leuke en aansprekende voorbeelden worden uitgelegd. `Je bent een glasscherf zonlicht is een sterke regel, maar waarom? `Het regent redeloos en droef wat heeft de dichter gedaan om die woorden zo mooi te laten klinken? Dit boek helpt je de juiste dichterlijke keuzes te maken. De bliksem kan dan zomaar ineens in je pen slaan. Fragment `Beginnende dichters maken soms de fout dat ze niet voldoende gedetailleerd zijn in hun beschrijvingen. Ze kiezen voor te algemene formuleringen. Schrijft een dichter bijvoorbeeld: `Zij zat foto s van vroeger te bekijken , dan zal een lezer niet erg onder de indruk zijn. Dat komt simpelweg doordat de lezer niet te weten komt wat er te zien is. Alleen een beschrijving van de foto s kan ervoor zorgen dat je als lezer geïnteresseerd raakt en misschien zelfs gaat voelen wat de foto s voor de vrouw zouden kunnen betekenen. Net als een filmer moet een dichter `inzoomen : hij moet het detail in beeld brengen.
Wat is de invloed van de dood van een kind, ouder, geliefde of hartsvriend op je eigen leven? Slijt het verdriet naarmate de tijd verstrijkt, of juist niet? Levert de dood ook positieve ervaringen op?
In Duizend vragen heb ik over de dood spreken uiteenlopende bekende en minder bekende persoonlijkheden zich openhartig uit over het overlijden van een dierbare. Journaliste Marieke van Willigen over haar overleden man correspondent Conny Mus, Roxeanne Hazes over haar vader André, couturier Mart Visser over zijn moeder _ zij vertellen over het verlies waarmee iedereen vroeg of laat te maken krijgt. Acteur Jeroen Willems over zijn vader: 'Ik ben niet bang dat ik, net als mijn vader, vroeg zal komen te overlijden.' Maar uiteindelijk gebeurde dat wel, en een dierbare vriend komt in dit boek over Willems' plotselinge dood aan het woord.
Duizend vragen heb ik over de dood is een bundel indringende, emotionerende verhalen voor iedereen die een dierbare verloor en daar soms nauwelijks nog vragen over krijgt, en voor iedereen die ervaren heeft dat de dood onlosmakelijk met het leven verbonden is _ misschien omdat het leven anders zo weinig zin heeft.
Cornald Maas (1962) is schrijver, journalist en presentator van het wekelijkse avro-kunst- en cultuurprogramma Opium. Hij schrijft voor de Volkskrant. Eerder publiceerde hij onder meer Op de helft. Bespiegelingen van (bijna)veertigers, Uit elkaar. Gesprekken met kinderen van gescheiden ouders en Trotse ouders. De gesprekken in Duizend vragen heb ik over de dood verschenen eerder in het blad linda.
In 1813 kreeg het Koninkrijk der Nederlanden de geografische vorm die we nog steeds kennen. In datzelfde jaar kwam de negendelige Atlas der Neederlanden tot stand. Honderden kaarten, schitterend ingekleurd, tonen de pracht van ons landschap en onze geschiedenis. Vele daarvan zijn in Wandelingen der Neederlanden terug te vinden.
Nu, tweehonderd jaar later, doorkruisen schrijvers Joyce Roodnat en Kester Freriks ons land met deze kaarten als inspiratiebron. Van de Waddeneilanden tot Zuid-Limburg en van de Hondsbossche Zeewering tot de onneembare vesting Bourtange bieden de wandelverhalen volop avontuur.
De 24 wandelingen zijn door Erik van Zuylen uitgezet en op moderne kaarten gemarkeerd, waarmee het boek ook bruikbaar is als wandelgids.
& andere onuitroeibare taalfouten
Na het succesvolle Hoe bereidt je een paard? heeft Friederike de Raat opnieuw een compact en humoristisch boekje geschreven over taalfouten. Handig voor taalgebruikers die willen weten of je 'op vakantie' of 'met vakantie' schrijft, wat het voltooid deelwoord is van bladblazen (gebladblaasd?), waarom het meervoud van paus pausen is (en niet pauzen), enzovoort. Friederike de Raat was drie jaar lang hoofd van de eindredactie van NRC Handelsblad en nrc.next. In die tijd kwam ze taalfouten in soorten en maten tegen - hilarische, vreselijke, onnodige en onverwachte. In de hoop anderen aan het denken te zetten over taal en taalfouten en hen te helpen, schreef zij dit boekje.
Fragment uit het boek: Als 'hierbij' wordt vervangen door het plechtiger 'bij dezen' gaat het meestal verkeerd. Vrijwel altijd vergeten we de naamvals -n en schrijven we: bij deze. Fout! Het is echt: 'bij dezen', 'in dezen' en 'namens dezen'. Dus bij dezen: vergeet die -n niet, of schrijf anders gewoon: hierbij. Kán niet fout gaan.
Het ontroerende en inspirerende verhaal van Malala
‘Ik kom uit een land dat om middernacht is gesticht. Toen ik de dood in de ogen keek, was het middaguur net aangebroken.’Wie is Malala?
Malala Yousafzai werd in 2012 van zeer dichtbij in het gezicht geschoten door een talibanstrijder. Ze was toen vijftien jaar oud. Al snel werd dit wereldnieuws.Malala is het slachtoffer van een gruwelijke aanslag op haar leven. Dit omdat ze als meisje in Pakistan naar school gaat. Ze overleeft de aanslag en haar verhaal gaat de hele wereld over. Sindsdien is Malala het symbool van de strijd voor onderwijs voor iedereen.
Lees nu het verhaal van Malala zelf! Hoe zij opgroeide in Pakistan, hoe haar familie omgaat met alle problematiek en hoe haar leven er nu uitziet.Marjoleine Oppenheim-Spangenberg is in 1995 met haar moeder en broer in Auschwitz. Ze bevinden zich in bijzonder gezelschap: de historicus Loe de Jong (de man van haar moeder) en prins Claus met zijn drie zonen. Voor haar moeder is het de eerste keer dat zij terug is in het kamp. Het bezoek is voor Marjoleine een keerpunt: ze staat oog in oog met een verleden dat niet het hare is maar dat wel haar jeugd nadrukkelijk bepaalde.
Over zij en ik is een glashelder dubbelportret waarin Marjoleine Oppenheim-Spangenberg twee generaties vrouwen en de invloed van kleine gewoontes binnen een gezin schetst.
In oktober 2007 betaalden Belgen, Schotten en Spanjaarden 71 miljard euro om abn Amro uit elkaar te kunnen scheuren. Een overmaat aan ambitie, arrogantie en besluiteloosheid had van De bank een ideaal slachtoffer gemaakt.
In De prooi reconstrueert Jeroen Smit op aangrijpende wijze hoe topbestuurders van abn Amro jarenlang vooral gevangenzaten in interne twisten. Ze luisterden zo slecht naar de klanten, werknemers en aandeelhouders dat deze icoon, ondanks alle schitterende potentie, de regie over zijn toekomst volledig kwijtraakte.
Dat een stukje van de bank door het falen van het Belgische Fortis een jaar later tijdelijk in handen van de Nederlandse overheid kwam, was een kleine pleister op deze grote nationale wonde. Nederland is zijn belangrijkste bank kwijt.
De prooi is nu verfilmd als tv-serie, geregisseerd door Theu Boermans, met onder anderen Pierre Bokma als Rijkman Groenink, Reinout Bussemaker en Anniek Pheife.
'De prooi leest als een whodunit. (...) Unputdownable.' nrc handelsblad
'De prooi geeft een unieke inkijk in het verval van een icoon van de Nederlandse economie door een combinatie van onkunde, knallende ego's, onvoorstelbare blunders en ongrijpbare marktinvloeden.' intermediair
'Dit is een onthullend boek, waarin pijnlijk zichtbaar wordt hoe de bank ten onder ging aan ruzies en hoogmoed.' vrij nederland
'Smit reconstrueert gedetailleerd hoe de grote ego's van de bankiers de bank de vernieling in helpen.' hp/de tijd
Jeroen Smit (1963) werkte als redacteur bij Het Financieele Dagblad, was chef economie bij Algemeen Dagblad en hoofdredacteur van fem Business. Op televisie presenteerde hij nova en Leiders gezocht. Inmiddels is hij hoogleraar journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Voor de manier waarop hij met De prooi de oorzaken van de economische crisis voor een breed publiek toegankelijk wist te maken, ontving Smit de Machiavelliprijs 2009.
De Wadden: een woest en veranderlijk kustgebied waar niets zich laat vastleggen en alles beweegt. In dit boek vertelt Mathijs Deen het verhaal van boeren en vissers, Romeinse krijgsheren, Friezen, lekenbroeders, piraten, gelukszoekers en badgasten, die zich allen op hun eigen manier schikten naar de wetten van water, wind en zand. Deen beschrijft deze unieke geschiedenis poëtisch, zijn historische blik scherp en zijn verhaal meeslepend.
Het boek van Mathijs Deen over de Wadden krijgt veel aandacht in de media. Zo was Mathijs Deen onder andere te gast bij Tijd voor Max en de Tros Nieuwsshow en verschenen er prachtige recensies in o.a. het Parool en Margriet. Deze weken zal Mathijs Deen iedere zondag te horen zijn op O.V.T. met zijn Wadden-documentaire.
Thomas Quick was de grootste seriemoordenaar van Zweden. Hij werd veroordeeld voor acht moorden en bekende er nog eens vijfentwintig. Tot journalist Hannes Råstam zich ermee bemoeide. Hij rook onraad, dook in de zaak en kwam tot de onthutsende ontdekking dat Thomas Quick de moorden niet op zijn geweten had. De politie wilde de moorden al te graag oplossen en geloofde de woorden van deze meesterfantast, maar die bekentenissen waren een schreeuw om aandacht. En in de gevangenis geldt de wet: hoe meer moorden je hebt gepleegd, hoe interessanter je bent.Seriemoordenaar of meesterfantast is een waargebeurde thriller over de media, de politiek, de rechtszaak en een wannabe serial killer.
`Hadden Rutte en Samsom dan toch vanaf het begin andere partijen bij hun coalitie moeten betrekken? Mijn antwoord daarop is: nee. Dominique van der Heyde, die voor het NOS Journaal de landelijke politiek volgt, staat bekend om haar grote dossierkennis, haar scherpzinnige analyses en haar ongezouten meningen. In Spitsroeden lopen in Den Haag biedt ze een blik achter de schermen van de politieke verslaggeving: we volgen haar een jaar lang in haar dagelijkse bezigheden op het Binnenhof, tot de aanloop naar Prinsjesdag. Hoe komt ze aan haar informatie, hoe duidt ze partijstandpunten, hoe bereidt ze zich voor op de uitzendingen en wat vindt ze eigenlijk van de huidige politici en hun beleid?
Zonder twijfel Khaddafiâ s best bewaarde geheim. En het schokkendste. Soraya is veertien als Khaddafi haar middelbare school met een bezoek vereert. â s Avonds vertelt ze haar moeder hoe het is gegaan en ze is mateloos trots op het feit dat Khaddafi haar haren heeft gestreeld. Wat zij en haar familie op dat moment nog niet weten, is dat dat ene, teder overkomende gebaar haar lot heeft bezegeld. De volgende dag wordt Soraya onder valse voorwendselen meegenomen om plaats te nemen in Khaddafiâ s harem. Zeven helse jaren lang is ze het slachtÂoffer van verkrachting, lichamelijk en geestelijk misbruik en marteling. Tot ze tijdens de volksopstanden van 2011 weet te vluchtenâ ¦
Wat hebben Annie M.G. Schmidt, Hanneke Groenteman, Annemarie Jorritsma en Inge de Bruijn met elkaar gemeen? Ze studeerden allen aan Schoevers, de roemruchte particuliere secretaresseopleiding die in 1913 werd opgericht. In De meisjes van Schoevers vertellen Peter de Waard en Petra van den Brink het fascinerende verhaal van het instituut en de rol die het heeft gespeeld in de emancipatie van de werkende vrouw in Nederland. Het resultaat is een heerlijk geschiedenisboek, vol historisch beeldmateriaal.
De Bijbel is een fascinerend boek. Onze cultuur is ondenkbaar zonder het heilige boek van de joden en de christenen. Maar wie niet gelovig is, leest het niet. En dat is jammer, want het bevat een aantal van de allermooiste verhalen uit de wereldliteratuur. Guus Kuijer vertelt ze na voor ongelovigen (en gelovigen).
In dit deel Exodus tot en met Rechters. Dit zijn de Bijbelboeken waarin wordt verteld hoe het
volk van Israël uit Egypte wegvlucht en in Kanaän terechtkomt, en dat land koloniseert. Mozes is
de eerste leider. Met hem zwerft het joodse volk veertig jaar door de woestijn. Hij brengt het tot
aan de grens van het Beloofde Land, het land van melk en honing. Daar neemt Jozua het over, die
de veroveringsstrijd gaat leiden, met als bekendste wapenfeit de val van Jericho. Na Jozua komen
de rechters, waarvan Simson misschien wel de beroemdste is. Eén thema is steeds aanwezig: de
Israëlieten worden telkens opnieuw verleid door vreemde volken en hun goden, terwijl ze toch
vooral recht in de leer moeten blijven.
Zomer 1985. Zes meisjes vieren vakantie op de Griekse eilanden. Ze hebben net eindexamen gedaan en het leven lijkt één grote belofte. Totdat er de laatste nacht een ongeluk gebeurt. Met vijf meiden, zes rugzakken en een doodskist keren ze naar huis terug.
Judith Koelemeijer was één van hen. In haar eerste autobiografische boek ontrafelt ze dit dramatische verhaal uit haar jeugd. Hoe kon ze haar vriendin Annette zo plotseling verliezen?
De zoektocht voert haar terug naar Paros, naar de ouders van Annette, de vriendinnen van vroeger en de Duitse jongens die bij het ongeluk betrokken waren. Wat deed de dood van Annette met hún leven? En waarom lopen hun herinneringen aan die fatale nacht zo uiteen?
Hemelvaart is een aangrijpend verhaal over vriendschap, schuld en de pijn van het volwassen worden.
Geen vechter was ooit tegelijkertijd zo geliefd en zo gehaat.
Badr is het verhaal van een Marokkaanse volksjongen uit een van de schotelwijken van Amsterdam. Een jongen die uitgroeide tot een nationale bekendheid dankzij twee verdiensten: onbeteugelde vechtlust en een grote aantrekkingskracht op vrouwen. Hij zou als kickbokser nooit zo bekend zijn geworden als hij niet was opgevallen door zijn meedogenloze optreden in de ring en ook daarbuiten. Door die beruchtheid werd zijn relatie met een blonde icoon uit de voetbalwereld bijna wereldnieuws. Zeker wereldnieuws in Nederland.
Badr is ook het verhaal van een Nederlandse jongen uit de Maghreb. Een jongen die een on-Hollandse cultuur belichaamt van het opeisen van respect door angst in te boezemen, maar net zo gemakkelijk innemend en charmant kan zijn. Zo groot is zijn charme dat zijn vrouwelijke advocaat _ bekend met zijn verwoestende carrière _ in lyrische termen zijn handen kan beschrijven: net die van een pianist. Een jongen ook die van kinds af aan rijk wilde worden. Wie hem daarbij in de weg stond werd aan de kant gezet.
Aan de hand van tientallen gesprekken met kennissen, kenners, collega's en ooggetuigen schetst Jens Olde Kalter een opzienbarend portret over de meest controversiële vechter ter wereld. Waar de recherche ophield, ging Olde Kalter verder; dit boek bevat dan ook vele nieuwe, soms schokkende, onthullingen.
Badr is het keiharde en nietsverhullende verhaal van een vechter die over de streep ging.
Jens Olde Kalter (1975) is journalist, personal trainer en kickbokser. Hij schreef onder meer voor Quote, De Pers, De Telegraaf en Nieuwe Revu en publiceerde eerder De kickbokser, over bokser Ernesto Hoost.
Over De kickbokser:
'Wie een goed verhaal wil, leest dit boek. Geen standaard biografie!' nusport.nl
'Een mooi boek over een eigenaardig sportmilieu.' het parool
'Olde Kalter beschrijft in het tempo van een gevecht in de boksring het levensverhaal van Ernesto Hoost.' quote
Dit boek bevat de aangrijpende verzamelde verhalen en columns die Patricia Perquin over haar prostitutieperiode op de Amsterdamse Wallen schreef. Een deel van deze openhartige bekentenissen verschenen eerder als feuilleton in Het Parool en het Algemeen Dagblad, de Libelle en de Santé.Patricia
Perquin was een ambitieuze vrouw die midden in het leven stond. Ze had alles wat haar hartje begeerde: fijne familie, een vriend, een goede baan, en heel veel fijne vrienden.
Maar haar relatie liep stuk, ze verloor haar baan, en raakte het spoor compleet bijster.
Om haar verdriet te verdringen, stortte ze zich in het nachtleven en ging ze helemaal los.
Met alle gevolgen van dien. In een mum van tijd bouwde ze een gigantische schuld op die met een gewone baan in nog geen tien jaar was terug te verdienen.
Via een vriendin kwam ze in de prostitutie terecht op de Amsterdamse Wallen. Wat ze daar allemaal meemaakte, tart het voorstellingsvermogen van ieder mens die deze wereld alleen maar van de buitenkant kent. Niets is wat het lijkt!
Patricia Perquin (pseudoniem) werkt tegenwoordig bij het Prostitutie en informatiecentrum P&G292 waar ze als adviseur voor de gemeente Amsterdam voor de belangen van prostituees opkomt.
Daarnaast schrijft ze boeken waaronder de bestsellers: Achter het raam op de Wallen en De meisjes van mevrouw de Wit.
Een mysterieuze koerswijziging van het lot zet het leven van vier mannen volledig op zijn kop. Een legendarische voetballer schept de vader die hij had willen hebben, een schaatser zet verdriet over een verloren gewaande liefde om in razende rondjes, een wielrenner staat op uit de dood, en een verspringer zweeft naar de onsterfelijkheid. Bij Bert Wagendorp is sport altijd meer dan sport. Sport is het leven zelf.
De pers over De dubbele schaar:
Nellie Bly (1864 - 1922) stelt zichzelf de uitdaging in minder dan 80 dagen de wereld rond te reizen. In de mannenwereld van de journalistiek zijn haar ideeën baanbrekend en het idee om de wereld rond te reizen lijkt een haast onmogelijke opgave voor de ongeëmancipeerde tijd waarin Nellie leeft.
Maar ze vertrekt, zonder gps, communicatiemiddelen of uitgebreide kennis van andere culturen. Ze dineert met Jules Verne, loopt in de tropische zon, mist haar boot maar haalt op het nippertje een andere, en zet haar race tegen de klok vastberaden voort. Ondanks tegenslagen en de uitdaging de andere journaliste Elizabeth Bisland (die de reis in tegenovergestelde richting aflegt) te verslaan, volbrengt ze de reis in minder dan 80 dagen. In New York wacht haar een roemrijke ontvangst.
Geïnspireerd door de mensen om hem heen, ervaart Carel ter Linden tijdens zijn leven een verandering in de wijze waarop hij zich verhoudt tot het geloof en de verhalen uit de bijbel. Het idee dat de wereld en het leven een diepe betekenis moet hebben, een verborgen Zin, raakt hij langzaam kwijt. Natuurlijk wil hij wel een zin aan zijn leven geven, en proberen er iets van te maken, maar dat is een zin zonder hoofdletter. Ter Linden kan zich echter geen leven voorstellen zonder de verhalen van het Oude en Nieuwe Testament en de diepe wijsheid die daarin ligt opgeslagen.
De Arbeiderspers vroeg Carel ter Linden een boek te schrijven over wat hij zelf gelooft, of niet (meer) gelooft. Kortom: wat hij aan zijn kinderen zou kunnen of willen doorgeven. Daarmee is Wat doe ik hier in GODSNAAM? het verslag van een spirituele zoektocht en een uiterst persoonlijk verhaal geworden.
Veel mannen die hun vrouwen verlaten blijken een verbijsterende achteloosheid aan de dag te leggen. Ze knijpen er stilletjes tussenuit of vertellen hun vrouw op een dinsdagavond tijdens het koken dat ze met ingang van morgen ergens anders gaan wonen. Ze trekken in bij de overbuurvrouw en laten de zorg voor hun terminaal zieke kind over aan hun vrouw. Anderen dreigen hun kinderen niet langer te willen zien als de nieuwe vriendin niet wordt geaccepteerd of laten hun vrouw midden in haar bevalling zitten.
Elegant dumpen, bestaat het? Niet in deze waargebeurde verhalen van doorsnee Nederlandse vrouwen die ooit allemaal dolgelukkig in de liefde begonnen en dachten dat die eeuwig zou duren. Niettemin is er licht aan het einde van de tunnel. Want mannen zijn sukkels en vrouwen zijn sterk.
Corine Koole is schrijfster en journaliste. Haar stukken verschijnen onder meer in Het Parool, de Volkskrant, De Morgen en linda. Haar recentste boeken zijn Hoe mannen liefhebben, Pascale en Met haar had hij wel seks.
Over Hoe mannen liefhebben:
‘Als het over de liefde gaat, liggen de clichés voor het oprapen, maar ze zijn hier goed verwoord. Laat dat maar aan Koole over, die twee bestsellers over relaties op haar naam heeft staan.’
het financieele dagblad
Over Pascale:
‘Pascale krijgt een prachtig en compleet portret; van haar trots tot haar trucs, alles wordt - respectvol - uit de doeken gedaan.’
Elle
Op een dag krijgt strafadvocaat Charles Fitzroy Spinning, alias Gerard Spong, een telefoontje uit Oslo. Het blijkt het begin van een van de opmerkelijkste zaken in zijn leven. De man die hem belt, een Nederlandse arts-farmaceut, wordt op de hielen gezeten door de politie, Peter R. de Vries en De Telegraaf. Na jarenlang te hebben volgehouden dat zijn Filipijnse vrouw nog in leven was, bekent hij nu dat hij haar thuis dood heeft aangetroffen met een plastic zak over het hoofd. De nieuwe cliënt heeft de schijn tegen. Niet in de laatste plaats omdat hij verklaart dat hij zijn vrouw, van wie hij geen afscheid kon nemen, in zijn eigen tuin heeft begraven om het lijk later te verbergen onder de woning van zijn tweelingbroer. De arts wordt veroordeeld tot een gevangenisstraf van twaalf jaar. In een bloedstollend hoger beroep laat de strafadvocaat de zaak kantelen. Met hulp van onder anderen een patholoog-anatoom van Scotland Yard kruist hij de degens met de onderzoekers van het Nederlands Forensisch Instituut en breekt hij de medische bewijzen van het OM laag voor laag af. Niet de vraag: 'Wie heeft het gedaan?' staat langer centraal, maar: 'Is er überhaupt een misdrijf gepleegd?'
Gerard Spong is volop in de media vanwege zijn nieuwe boek De breuk, dat nu in de winkels ligt. Zo ging hij in discussie met Peter R. de Vries bij DWDD, en sprak hij met Sven Kockelmann bij Oog in Oog.
Ongekend populair internetfenomeen Kakhiel komt met een bundeling van gloednieuw, nooit eerder getoond werk. Must have! Niemand weet wie hij is, maar iedereen kent zijn gephotoshopte - van commentaar in ballonnetjes voorziene - foto's (op Facebook), zijn Kakhiel-wisdoms (op Twitter) en zijn krankzinnige associaties. Kakhiel, 150.000 likes op Facebook en 120.000 volgers op Twitter, struint het internet af op zoek naar foto's van alledaagse, troosteloze situaties en voegt daar gortdroge, schrijnende maar immer hilarische teksten aan toe. Het resultaat: ijzersterke humor waar iedereen over praat.
Patricia Paay en Bert van der Veer leerden elkaar kennen in de Toppop-studio. Toen Patricia overwoog haar levensverhaal in een boek te vervatten, was Bert voor haar een logische keus: ze zijn leeftijdgenoten, ze delen een geschiedenis met elkaar en zijn schrijfstijl beviel haar.
Tijdens de interviewsessies kon Bert haar alles vragen en Patricia ging geen vraag uit de weg. Met als resultaat een spraakmakende en onthullende biografie waarin PATRICIA PAAY vertelt over:
Haar debuut in een Rotterdamse nachtclub
Reizen in het schnabbelcircuit
Haar liefde voor jazz en de keuze voor 'concessiepop'
De black-out op het Songfestival
De bijna-internationale doorbraak met The Star Sisters
Haar leven met Adam Curry
Moeder worden op je 41e
Drie keer alles onthullend in Playboy
Het overwinnen van hartproblemen
Welke mannen bij haar een kans maken
De harde werkelijkheid van de hedendaagse televisie
Haar ervaringen met plastische chirurgie
Hoe een meisje altijd geld kan verdienen
La Paay is de biografie van een vrouw die 'forever young' weet te blijven.
In zijn tweede boek Onkruid maakt Bram Moszkowicz korte metten met heilige boontjes, bleekneuzige betweters, kwetterende papegaaien, over het paard getilde grootheden van klein formaat, maar spaart ook zichzelf niet. Moszkowicz neemt het op tegen krachten die hem de mond willen snoeren. Ze verschuilen zich temidden van de stadsplantsoenen onder de stoeptegels, en soms zijn ze zelfs onvindbaar als anonieme bron. Moszkowicz maakt er korte metten mee. Hij doet dat strijdlustig en met oratorische kwaliteit: speels, trefzeker, fijnzinnig, vilein en noemt man en paard. 'In mijn eerste boek schreef ik al over onkruid: nooit eerder vond ik het nodig de halve waarheden en leugens die men in de media over mij debiteerde op andere wijze dan met het woord tegen te gaan. Niettegenstaande het feit dat ik als jonge advocaat al merkte dat dat gelijk stond aan onkruid wieden: je trekt wat uit en schraapt wat weg, een paar dagen later kun je weer opnieuw beginnen.'
Het Russische avontuur van Derk Sauer en Ellen Verbeek Wanneer het journalistenechtpaar Derk Sauer en Ellen Verbeek in 1990 naar Moskou verhuist, treft het een samenleving in verwarring. De Sovjet-Unie valt uiteen, arme vrienden groeien uit tot nieuwe rijken, de roebelcrisis maakt ze weer tot pauper. Sauer en Verbeek beginnen een eigen uitgeverij, Independent Media. Deze wordt tot hun eigen verrassing een groot succes, dankzij de Cosmopolitan en kranten als The Moscow Times en Vedomosti. In 2005 verkopen ze hun bedrijf voor 140 miljoen euro, maar ze blijven in Moskou wonen en werken. Een nooit eerder vertoonde inkijk in leven en werk van Derk Sauer en Ellen Verbeek In Moscow Times vertellen Sauer en Verbeek openhartig wat ze al die jaren in Moskou hebben beleefd. De grillen van het Kremlin, de maffia, poging tot afpersing, dreiging met moord: weinig is ze bespaard gebleven. De avonturen van Sauer en Verbeek in het even kapitalistische als onvoorspelbare Rusland zijn fascinerend; hun strijd voor persvrijheid volgens de een hartverwarmend, volgens de ander naïef. In ieder geval liggen aan de basis van hun imperium een bijzondere liefdesrelatie en een bijna Hollands gezinsleven, ontdekte schrijfster Dido Michielsen, die alle ruimte kreeg om dit unieke verhaal, dat ook een inkijkje biedt in de glamour van het hedendaagse Moskou, op te tekenen.
In november 2007 was Amanda Knox 20, en ze was net een paar weken eerder naar Perugia in Italië verhuisd om daar Italiaans te gaan studeren toen haar vriendin en huisgenote, de jonge Engelse studente Meredith Kercher, op wrede wijze werd vermoord. Het moordonderzoek haalde wereldwijd de voorpagina's en toen Amanda werd gearresteerd, zou ze het middelpunt worden van een mediahype. Jong en naïef als ze was, verdrietig om de verschrikkelijke dood van haar vriendin en met niet meer dan basiskennis van het Italiaans, werd ze aan zware verhoren onderworpen en had ze de grootst mogelijke moeite om de politie te verstaan en te zorgen dat ze zelf werd begrepen. Tijdens de rechtszaak die volgde werd ze het mikpunt van internationale kritiek en speculatie, en haar zaak werd op de voet gevolgd door de rioolpers. In 2009, na een zeer omstreden rechtszaak, werd ze ten onrechte veroordeeld voor de moord. In oktober 2011, nadat Amanda vier jaar in een Italiaanse gevangenis had doorgebracht en een langdurige beroepsprocedure had doorlopen, werd het vonnis vernietigd. Amanda vloog direct terug naar de Verenigde Staten. In Wachten tot je gehoord wordt vertelt Amanda Knox voor het eerst welke verschrikkingen ze werkelijk heeft moeten doorstaan. Op basis van de dagboeken die ze bijhield en de brieven die ze schreef gedurende haar gevangenschap, geeft Amanda vastberaden een zeer persoonlijk verslag van haar aangrijpende ervaringen, van de verslagenheid over de moord op haar vriendin tot de talloze fouten en misverstanden die tot haar arrestatie zouden leiden. Ze vertelt uitgebreid hoe het was om als twintigjarige in een vreemd land gevangen te worden gezet voor een misdaad die ze niet had begaan en om door de internationale media te worden afgeschilderd als een demon. Ze schetst wat het betekende voor haar familie en vrienden die steeds op en neer pendelden om te zorgen dat ze nooit lang alleen zou zijn. Ze beschrijft hoe haar relatie met de mensen die in haar onschuld geloofden sterker werd en hoe de kracht van haar familie haar door de zwaarste tijd van haar jonge leven heen heeft geholpen. Uit haar gloedvolle beschrijving van de uren direct na de rechtszaak en haar vlucht terug naar de Verenigde Staten blijkt hoe dankbaar Amanda is dat ze nu weer toekomstplannen kan maken. Wachten tot je gehoord wordt is een openhartig verslag van een nachtmerrie die werkelijkheid werd, de gerechtelijke dwaling die daarop volgde en de standvastigheid van alle betrokkenen, ook al leek alles tegen te zitten. Dat maakt het tot een autobiografie zoals er maar weinig zijn geschreven. Amanda Knox werd in 2009 in Perugia in Italië veroordeeld voor moord. In 2011 werd dat vonnis vernietigd en werd haar onschuld vastgesteld. In maart 2013 verwierp het Italiaanse Hof van Cassatie de vrijspraak en besloot dat het proces moet worden overgedaan. Knox woont nu in Seattle, de stad waar ze vandaan kwam, en studeert aan de schrijversvakschool.
Isa Hoes en Barry Atsma kennen elkaar al jaren: zij raakten bevriend op de set van Rozengeur & Wodka Lime. Allebei schrijven ze een column over opvoeden in Kek Mama en al snel ontstaat het idee om de columns te bundelen. Maar behalve zeer herkenbare opvoedperikelen blijken er nog veel meer raakvlakken te zijn tussen deze twee veelzijdige talenten, zoals de uitdaging van het alleenstaand ouderschap in combinatie met werk, de lusten en lasten van acteren en de zoektocht naar een nieuwe partner. Ook de onvermijdelijke verschillen leiden tot interessante gesprekken â over hun totaal verschillende jeugd, Barry als expatkind en Isa als Brabantse; en over de verschillen tussen mannen en vrouwen. Deze gesprekken vormen de aanleiding tot een openhartige en vaak humoristische correspondentie.
Eindelijk een boek van Meester Bart, de beroemdste leraar van Nederland die via Tumblr groot succes boekte met ontroerende, grappige en opmerkelijke uitspraken van zijn leerlingen
Het begon met het noteren van een uitspraak van een van zijn leerlingen in zijn agenda. Op aanraden van vrienden en familie besloot Meester Bart de uitspraken van zijn leerlingen op internet te delen, eerst op Tumblr en even later op zijn Facebookpagina.
Inmiddels heeft Meester Bart duizenden fans die met massa’s tegelijk uitspraken van zijn leerlingen liken. Een boek met een selectie van de meest ontwapenende, grappige en opmerkelijke uitspraken kon dus niet lang op zich laten wachten.
Ik hoef niet op te letten, ik weet alles al is een must have voor iedere ouder, leerling, docent en iedereen die geïnteresseerd is in taal.
Sinds vijftien jaar schrijft Frits Abrahams een veelgelezen, dagelijkse column voor NRC Handelsblad. Evenals illustere voorgangers als Renate Rubinstein, Nico
Scheepmaker en Henk Hofland behandelt Abrahams een breed scala aan onderwerpen, varierend van politiek tot kunst en sport. Zijn toon is luchtig en humoristisch, maar ook de ernst schuwt hij niet. Voor hem is een mengeling van genres en stijlen de beste manier om zo'n dagelijkse rubriek vitaal
te houden.
Een essentieel deel van Abrahams' columns bestrijkt het dagelijks leven. Hij
observeert als stadsmens zijn omgeving, ontmoet anderen en beschrijft met veel
empathie hoe mensen met elkaar omgaan.
Ook over de mensen in zijn directe omgeving - vrouw, kinderen, kleinkinderen
- schrijft hij regelmatig. De politieke dialogen met zijn vrouw zijn voor veel
lezers een running gag die ze nooit overslaan.
Eerder verschenen verzamelbundels als Familie, wat moet je ermee?, Katten & ander gespuis en Mijn vader vond het mooi geweest.
Alles loopt altijd anders bevat een selectie van negentig nooit eerder gebundelde columns uit de jaren tussen 2006 en 2012.
David Smalhout (1919-1989) was de zoon van een diamantslijper. Na de lagere school ging hij naar de hbs, wat bijzonder was, omdat deze opleiding alleen was weggelegd voor fi nancieel draagkrachtigen. Zijn ouders hebben zich veel moeite getroost om hun zoon die opleiding te kunnen geven. Als een van de laatste joodse paren trouwden zijn vrouw en hij in de Amsterdamse Grote Synagoge aan wat tegenwoordig het J.D. Meijerplein heet. Dat was in 1943. Een jaar later werden ze allebei opgepakt en naar de kampen getransporteerd. Smalhout beschrijft in Daarheen en weer terug uitvoerig en gedetailleerd wat hem tijdens het transport en zijn verblijf in vernietigingskamp Auschwitz overkomen is. Na de oorlog heeft hij zijn vrouw weer teruggevonden. Zij waren één van de drie Nederlandse echtparen die de zware ontberingen hebben doorstaan en daarna weer bij elkaar zijn gekomen. Terug in Amsterdam begon Smalhout weer te werken bij de houthandel waar hij voor de oorlog in dienst was geweest. Zijn baas vroeg: 'Vertel eens, wat heb je allemaal meegemaakt?' Waarop Smalhout antwoordde: 'Dat is te veel om zo maar te vertellen, maar ik zal het opschrijven, en dan moet u het maar lezen.' Daarheen en weer terug is het resultaat van Smalhouts antwoord aan zijn werkgever. Nico Frijda (1927), psycholoog en emeritus hoogleraar aan de UvA, schreef een inleidend essay bij dit aangrijpende ooggetuigenverslag.
Huis, gezin en Allah, dat zijn de domeinen van Mohammed Benzakours moeder. Ze is de echtgenote van een Marokkaanse eerstegeneratiegastarbeider. Ze is analfabeet en heeft nooit Nederlands geleerd. Na een herseninfarct belandt ze in een rolstoel, verlamd en zonder spraakvermogen. Ze wordt volledig zorgafhankelijk. Zonder haar zoon, die als tolk en belangenbehartiger optreedt, is ze verloren in een doolhof van ziekenhuizen, therapeuten en zorginstellingen die niet berekend zijn op patiënten zoals zij.
Benzakour beschrijft hoe hij zijn yemma Marokkaans voor `moeder langzaam ziet afglijden. Hij haalt herinneringen op aan zijn vroegere moeder, aan wie zij was en wat hij aan haar te danken heeft. Te midden van een schrijnend gevecht tegen cultureel onbegrip en bureaucratie die menswaardigheid in de weg staan, doet Benzakour alles om haar leven enigszins te veraangenamen.
Wil je alles weten van je grote idool? Wist je dat hij dol is op snoep en taart? Dat hij bij zijn eerste afspraakje met een meisje een bord eten in zijn schoot kieperde? Dat hij stiekem bang is in het donker en een hekel heeft aan de lift? In 100% Justin leer je jouw Justin pas echt goed kennen!
Justin Bieber werd geboren op 1 maart 1994 en kreeg zijn eerste voorproefje van wereldroem toen zijn moeder zelfgemaakte YouTube-filmpjes van zijn zangtalenten op internet zette. Ze werden een superhit en bezorgden Justin miljoenen trouwe fans. Dat trok de aandacht van een paar grote platenmaatschappijen, en nu draait Justin Bieber al een paar jaar mee aan de absolute top.
Wanneer Pete Jordan in 2002 voor zijn studie naar Amsterdam komt, wordt hij op de eerste dag omvergereden door een fietser. Inmiddels woont hij alweer tien jaar samen met zijn vrouw Amy Joy in de hoofdstad, waar zij fietsenmaker is en hij onderzoek doet naar de cultuur en geschiedenis van fietsen in Amsterdam.
In De fietsrepubliek verweeft Jordan de ontwikkeling van het fietsen in Amsterdam, vanaf eind negentiende eeuw tot vandaag de dag, met zijn eigen ervaringen als groentje in het drukke fietsverkeer.
De fietsrepubliek is een originele, informatieve en onderhoudende geschiedenis, vol historische en persoonlijke anekdotes, over een fenomeen dat voor de meeste Nederlanders zó gewoon is, dat misschien alleen een buitenstaander onze ogen kan openen.
In 1944 worden Leentje en Caroline naar Theresienstadt gedeporteerd. De twee jonge vrouwen worden direct goede vriendinnen, vooral omdat ze allebei hoogzwanger zijn. Caroline baart een meisje, Elizabeth, en een paar weken later schenkt Leentje het leven aan Ellis. Wonder boven wonder overleven zowel de twee jonge moeders als hun kwetsbare baby's de hel van het kamp. Na de oorlog verliezen Leentje en Caroline elkaar uit het oog als ze, diep teleurgesteld in de Nederlandse overheid en in een wanhopige poging de oorlog achter zich te laten, beiden het land verlaten. Ellis groeit volkomen onwetend van haar verleden in Australië op, terwijl Elizabeth in Frankrijk doorlopend door haar ouders wordt geconfronteerd met de oorlog.
Als Ellis er na haar moeders dood achter komt dat Leentje belangrijke informatie heeft verzwegen, zet ze alles op alles om de waarheid te achterhalen.
Top Gear is voor Jeremy Clarkson wat de jungle is voor Tarzan: de perfecte plek om te werken en te spelen, en dat al tien jaar lang. Clarkson noteerde met zijn vlijmscherpe pen alles voor zijn columns in Top Gear Magazine. Hij ontziet niets of niemand en vertelt in dit boek alles wat we willen weten over tien jaar Top Gear. Briljant geschreven en hilarisch grappig: in De Top Gear Jaren overtreft Clarkson zichzelf.
Pas sinds een paar jaar is er in Nederland serieuze aandacht voor een van de ernstigst denkbare misdrijven: het dwingen van jonge, vaak minderjarige meisjes om seks te hebben met andere mannen. De daders worden loverboys genoemd, maar zijn in wezen keiharde, gewetenloze criminelen. Schrijver en journalist Patricia Perquin kwam in aanraking met slachtoffers van loverboys in het opvanghuis van Anita de Wit, een van de zeer weinige Nederlanders die dag in dag uit hun best doen deze meisjes weer een menswaardig bestaan te geven. Perquin wist dat ze geconfronteerd zou worden met vreselijke verhalen, maar dat de misstanden zo gruwelijk zouden zijn, had ze nooit kunnen bevroeden. De meisjes van mevrouw De Wit is een onthutsend boek. Patricia Perquin is erin geslaagd om de meisjes, die de meest mensonterende ervaringen hebben ondergaan, een eigen stem te geven. Ze zijn beschadigd, maar ze hebben ook dromen en willen weer kunnen lachen, iets waartoe Perquin hen uitnodigt. De meisjes van mevrouw De Wit is een eerlijk, van binnenuit beschreven portret van een groep meisjes die weigeren te erkennen dat hun levens voorgoed verwoest zijn, en die vol goede moed proberen de draad weer op te pakken. Patricia Perquin schreef de bestseller Achter het raam op de Wallen, over haar ervaringen als prostituee, en werkte voordien in de mediawereld. Daarnaast schrijft ze columns en bijdragen voor verschillende kranten en weekbladen. Over Achter het raam op de Wallen: 'Het goeie van dit boek: er is maar één perspectief en dat is dat van de prostituee.' marja pruis, de groene amsterdammer 'Een onthullend, soms schrijnend, maar vooral zeer realistisch beeld van de wereld in en achter de peeskamer.' trouw 'Ontvouwt een onthullend, bijtend en tegelijk toegankelijk beeld van de praktijk van de betaalde liefde.' algemeen dagblad
Op 7 mei 1946 stond Anton Mussert wegens landverraad voor het vuurpeloton, op dezelfde Waalsdorpervlakte waar in de oorlog talrijke verzetsstrijders waren geëxecuteerd. In de jaren die eraan voorafgingen, veranderde zijn NSB van een rechts-populistische partij zoals zovele in een steunpilaar voor de bezetter. Hoewel Mussert een steeds grotere hekel kreeg aan de Duitsers en op grond daarvan zelfs vreesde voor het concentratiekamp, bleef hij tot het einde toe op zijn post. Wel kwam hij steeds meer alleen te staan: partijgenoten vertrouwden hem niet, de nazi's vonden hem niet radicaal genoeg, en van zijn vrouw - een zus van zijn moeder - vervreemdde hij in hoog tempo. De enigen op wie hij nog kon bouwen, waren zijn achternicht Marietje, met wie hij een gepassioneerde liefdesrelatie had, en Adolf Hitler, die hem tot het bittere eind de hand boven het hoofd hield, zonder overigens al te veel belangstelling voor zijn wel en wee te hebben.
In Anton wordt het levensverhaal verteld van een man die begon als talentvol ingenieur maar die uiteindelijk de ene foute keuze maakte na de andere.
Nederland volgens Youp is een selectie uit alle columnbundels en laat zien wat er is geweest en wat onveranderd blijft.
Het volledige verhaal bij de muzikale theatertour Als Leoni zestien is, vertelt haar vader haar dat hij in de oorlog 'fout' is geweest. Veel vertelt hij niet, en zij vraagt niet door. Tien jaar na zijn dood, in 2008, wandelt Leoni naar Santiago de Compostella en op een dag voelt ze haar vader met haar mee lopen. Vanaf die tijd wordt ze nieuwsgierig naar hem, zijn geschiedenis, zijn keuzes. Ze reist zijn leven na; onder andere naar Tunesië, waar hij vocht in het Afrika Korps onder Rommel, en naar Texas, waar hij twee jaar lang als krijgsgevangene tussen de zwarte katoenplukkers werkte, en naar Veenhuizen en Vught, waar hij na de oorlog gevangen zat. Overal probeert ze een stukje van de puzzel te vinden. Hoe heeft zijn keuze het leven van vader en dochter getekend? Wat is goed en fout, toen en nu? Geheim is een zeer persoonlijk en aangrijpend verhaal, dat door de morele vragen universeel herkenbaar is.
James, een straatmuzikant in Londen, vindt een gewonde kat. Hoewel James nauwelijks voor zichzelf kan zorgen, neemt hij hem mee naar de dierenarts en verzorgt hem tot hij weer op eigen poten kan staaan. Maar Bob besluit te blijven en de twee worden onafscheidelijk. Samen verdienen ze hun kostje op straat en worden al gauw beroemd. Zo kunnen ze allebei hun moeilijke verleden achter zich laten.
Het unieke insidersverslag van de aanval op Osama bin Laden, verteld door de man die hem zag sterven. In Geen gemakkelijke dag vertelt Mark Owen het verhaal van de belangrijkste missie van SEAL Team Six tot nu toe. Mark en drieëntwintig andere mannen van het eliteteam SEAL Team Six werden allemaal met grote zorg uitgezocht door de hoogste legerleiding om een van de gevaarlijkste mannen in de wereldgeschiedenis uit te schakelen. In een verslag van minuut tot minuut vertelt Mark het verhaal van die 1ste mei 2011: van de helikoptercrash die Mark al bijna het leven kostte voordat ze Bin Ladens schuilplek ook maar bereikt hadden tot het radiocontact dat de wereld liet weten dat Osama bin Laden dood was... Mark Owen is een voormalig lid van de U.S. Naval Special Warfare Development Group, beter bekend als SEAL Team Six. In de vele jaren dat hij actief was, heeft hij ontelbare missies tot een succesvol einde gebracht, waarvan de meeste het nieuws nooit haalden. Owen was de leider van Operation Neptune Spear in Abbottabad, Pakistan, de uiterst geheime missie die de dood van Osama bin Laden tot gevolg had. Mark Owen is een pseudoniem, net als de andere namen in het boek. Kevin Maurer is schrijver en onderzoeksjournalist. Hij was als embedded verslaggever betrokken bij vele speciale missies in Irak, Afghanistan, Afrika en Haïti. Hij heeft eerder vier boeken geschreven over geheime militaire operaties.
De dichter Willem Kloos (1859-1938) was in de ogen van zijn tijdgenoten een held zonder weerga. Met zijn opzienbarende kritieken verpletterde hij rond 1885 zowat de hele Nederlandse negentiende-eeuwse letterkunde, om zo ruim baan te maken voor een veel stralender kunst.
Maar in het dagelijks bestaan was Kloos kwetsbaar en werd hij beheerst door zijn gekneusde passies. Hij leverde zich bijna weerloos uit aan zijn grote geliefden, eerst Jacques Perk en later Albert Verwey, en beide keren was de afloop dramatisch. Zijn poëzie getuigt kervend van zijn liefde, of van de wanhoop en de haat toen hij zich bedrogen wist.
Midden jaren negentig moest Kloos na een zelfmoordpoging worden opgenomen in een inrichting. Daarna was zijn rol uitgespeeld.
In dit gevreesd gemis is het ontroerende en schokkende relaas van Kloos' zinderende liefde én van zijn opwindende rol als vernieuwer van de Nederlandse literatuur.
Bart Slijper publiceerde in 2007 de alom geprezen biografie van J.C. Bloem, Van alle dingen los. Als voorproefje van de biografie van Willem Kloos verscheen in 2010 Onder de blauwe oneindigheid, over de vriendschap tussen Kloos en Jacques Perk.
Over Onder de blauwe oneindigheid:
'Slijper schreef de uitstekend gedocumenteerde geschiedenis op als een meeslepend, hartverscheurend verhaal, met veel inlevingsvermogen, maar ook met de afstand die nodig is bij zoveel grote woorden van heetgebakerde zielen.' de volkskrant
Over Van alle dingen los:
'J.C. Bloem met al zijn hebbelijkheden kort, knap en krachtig geportretteerd. (...) Slijper vertelt dit alles op een uiterst plezierige manier, met tempo, humor en scherpte.' nrc handelsblad
De voetballers van het Azerbeidzjaanse FK Qarabag Agdam strijden, net als elk professioneel voetbalteam ter wereld, om de toppositie in de competitie. Maar er is een belangrijk verschil: het stadion van dit team ligt in oorlogsgebied en wordt dagelijks beschoten. Wanneer de spelers de finale om het landskampioenschap spelen is de stad door Armeense separatisten ingenomen en zijn de supporters in tentenkampen ondergebracht. Toch presteert de ploeg het onmogelijke: FK Qarabag Agdam wint de Azerbeidzjaanse landstitel. Terwijl hun thuisstad vervalt tot een spookstad, zetten de spelers de strijd op het voetbalveld voort. In 2009 staat de vluchtelingenclub zelfs op het punt geschiedenis te schrijven in de Europa League. Vriend en vijand houdt de adem in als FK Qarabag Agdam aantreedt tegen het Nederlandse FC Twente. Journalist Arthur Huizinga reisde af naar het grillige Azerbeidzjan en volgde FK Qarabag Agdam op de voet; van de extravagante glazen wolkenkrabbers in de oliehoofdstad Bakoe tot de vluchtelingennederzettingen langs de frontlinie, van de vergane kleedkamers in Nagorno Karabach tot de stadions van Europese topclubs. Het resultaat is het tragikomische relaas van een voetballiefhebber die avontuur zocht en aan de rand van de Kaspische Zee een uniek verhaal vond, over een oorlog waar wij nauwelijks iets van weten en een spel dat iedereen kent. Arthur Huizinga (1980) studeerde geschiedenis in Groningen en Amsterdam. Sinds 2008 volgt hij FK Qarabag Agdam van dichtbij. Hij publiceerde onder meer in De Groene Amsterdammer, nrc.next en nrc Handelsblad. Ook werkte hij samen met fotograaf Dirk-Jan Visser aan het fotoproject offside. Football in exile over voetbal en het vergeten conflict in Nagorno Karabach.
De Hollandse consul, Ida van Mastrigt, bereidt zich voor op het bezoek van koningin Beatrix, kroonprins Willem- Alexander en Máxima aan de Hollandse kolonie van Tres Arroyos, vijfhonderd kilometer ten zuiden van Buenos Aires. Zestig jaar geleden, als meisje van tien, belandde Ida hier met haar zusje op de kostschool bij meester Slebos. Ida's familiegeschiedenis is een verbazingwekkend relaas dat de lezer de halve wereld over voert: haar vader Rinus stapt in de crisisjaren van de vorige eeuw op de fiets om zijn geluk in Nederlands-Indië te beproeven, bouwt daar een bestaan op met zijn Rotterdamse verloofde, en wordt vervolgens door de Japanners geïnterneerd, om na de oorlog zijn vrouw terug vinden aan de zijde van een ander. Ida en haar zusje worden op de boot terug gezet, en gaan bij hun grootouders wonen. Daarna wil Rinus een nieuw leven opbouwen in booming Argentinië, de meisjes moeten mee. In Tres Arroyos worden zij liefdevol opgenomen door de gereformeerde nazaten van Hollandse en Friese landverhuizers. Ida trouwt met een van hen, wordt boerin, brengt vier kinderen groot en vervult daarnaast de functie van consul. Trots leidt ze bezoekers langs de Hollandse school, de kerk en de coöperatie.
De lange weg naar de vrijheid is de bekende autobiografie van wellicht de grootste man van de twintigste eeuw. Nelson Mandela beschrijft in zijn boek de lange weg die hij heeft moeten afleggen: van onwetende jongen tot charismatisch staatsman.
Jelle Brandt Corstius vertrok in het voorjaar van 2005 op de bonnefooi naar Moskou om correspondent voor het dagblad Trouw te worden. Het werd een groot succes. Hij ontpopte zich niet alleen als een voortreffelijk journalist, maar ook als een publiekslieveling, die met zijn televisieseries over Rusland een miljoenenpubliek aan zich bond.
Sinds dit voorjaar is hij terug in Amsterdam, maar niet permanent. Hij reist sindsdien de wereld rond, op zoek naar de beste verhalen: van Rusland tot Indonesië, en van Ethiopië tot de pier van Scheveningen.
In Trouw deed hij wekelijks verslag van zijn omzwervingen. Van Moskou tot Medan is de gebundelde weergave van zijn reizende bestaan. In het boek komen de dagelijkse beslommeringen van een reiziger in den vreemde aan bod. Zoals daar zijn: elleboogvechten met passagiers in een vliegtuig, rondrijden in een Russische auto uit 1984, en wedden op een Balinees hanengevecht.
Na het enorme succes van zijn televisieseries Van Moskou tot Magadan en Van Moskou tot Moermansk, waarmee hij wekelijks een miljoen kijkers trok, presenteert Jelle Brandt Corstius (1978) deze zomer het vpro-programma Zomergasten.
Over Rusland voor gevorderden:
In geestig proza voert hij de lezer van de ene absurditeit naar de andere (...). Schitterende verhalen.
kees fens, de volkskrant
Brandt Corstius beschrijft zijn journalistieke ontberingen overwegend laconiek, buitengewoon geestig, en met een aanstekelijke sympathie voor al die hartelijke Russen die letterlijk of overdrachtelijk ver af staan van Poetin.
jan blokker, nrc handelsblad
Kleine landjes zijn leuk, vindt Jelle Brandt Corstius. En hoe obscuurder, hoe beter. Hij kwam erachter dat vooral de landjes in de Kaukasus met bizarre namen als Karatsjaj-Tsjerkessië hem konden bekoren. Niet dat het daar nu altijd even prettig is _ denk aan de recente oorlog in Zuid-Ossetië _, maar fascinerend is het er wel. En zelfs in oorlogstijd trof Brandt Corstius er verse zoete nectarines en mannen die achter biggetjes aan renden.
Net als in zijn succesvolle debuut Rusland voor gevorderden vervalt Brandt Corstius niet in eindeloze politieke analyses, maar ontdekt hij de Kaukasus door met de mensen te praten. Zoals met mannen van wie de zus gestolen is, omdat dat nu eenmaal heel normaal is. De president van Kalmukkië, die naar eigen zeggen is ontvoerd door buitenaardse wezens. Een ex-maffiabaas uit Hannover, die nu in stilte leeft in Abchazië.
Door de levendige verhalen van Brandt Corstius komen deze kleine, obscure landjes voor de lezer tot leven. Er ontstaat een prachtige schets van een gebied waar we in de toekomst zeker nog meer van zullen horen.